Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden

---

Algemene voorwaarden met klantinformatie

Inhoudsopgave

1.  Toepassingsgebied
2.  Totstandkoming van de overeenkomst
3.  Herroepingsrecht
4.  Prijzen en betalingsvoorwaarden
5.  Levering- en verzendvoorwaarden
6.  Annuleringskosten
7.  Eigendomsvoorbehoud
8.  Gebrekenaansprakelijkheid (Garantie)
9.  Verpakkingen
10. Toepasselijk recht
11. Alternatieve geschillenbeslechting

1) Toepassingsgebied

1.1 Deze Algemene Voorwaarden (hierna "AV") van MDS Handels- und Dienstleistungs-GmbH, handelend onder de naam "Livinda" (hierna "Verkoper"), zijn van toepassing op alle overeenkomsten betreffende de levering van goederen die een consument of ondernemer (hierna "Klant") met de Verkoper sluit met betrekking tot de door de Verkoper in zijn online winkel getoonde goederen. Hierbij wordt uitdrukkelijk afgewezen van de inbegrip van eigen voorwaarden van de Klant, tenzij anders is overeengekomen.

1.2 Consument in de zin van deze AV is elke natuurlijke persoon die een rechtshandeling sluit voor doeleinden die hoofdzakelijk niet aan zijn commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit kunnen worden toegeschreven. Ondernemer in de zin van deze AV is een natuurlijke of rechtspersoon of een rechtspersoonlijkheid bezittende vennootschap die bij het sluiten van een rechtshandeling handelt in de uitoefening van zijn commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit.

2) Totstandkoming van de overeenkomst

2.1 De productbeschrijvingen in de online winkel van de Verkoper vormen geen bindende aanbiedingen van de Verkoper, maar dienen voor het doen van een bindende aanbieding door de Klant.

2.2 De Klant kan de aanbieding doen via het in de online winkel van de Verkoper geïntegreerde online bestelformulier. Daarbij geeft de Klant, nadat hij de geselecteerde goederen in de virtuele winkelwagen heeft geplaatst en het elektronische bestelproces heeft doorlopen, door te klikken op de knop die de bestelling afrondt, een juridisch bindend contractaanbod af met betrekking tot de in de winkelwagen aanwezige goederen.

2.3 De Verkoper kan de aanbieding van de Klant binnen vijf dagen accepteren:

- door aan de Klant een schriftelijke orderbevestiging of een orderbevestiging in tekstvorm (fax of e-mail) te sturen, waarbij de ontvangst van de orderbevestiging bij de Klant beslissend is, of
- door aan de Klant de bestelde goederen te leveren, waarbij de ontvangst van de goederen bij de Klant beslissend is, of
- door de Klant na het plaatsen van zijn bestelling te verzoeken tot betaling.

Als er meerdere van de bovengenoemde alternatieven zijn, komt de overeenkomst tot stand op het tijdstip waarop een van de bovengenoemde alternatieven zich eerst voordoet. De termijn voor de aanvaarding van de aanbieding begint te lopen op de dag na de verzending van de aanbieding door de Klant en eindigt met het verstrijken van de vijfde dag die volgt op de verzending van de aanbieding. Als de Verkoper de aanbieding van de Klant binnen de voornoemde termijn niet aanvaardt, geldt dit als een afwijzing van de aanbieding met als gevolg dat de Klant niet langer aan zijn verklaring gebonden is.

2.4 Bij keuze van een door PayPal aangeboden betaalmethode vindt de betalingsafwikkeling plaats via de betaaldienstverlener PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg (hierna: "PayPal"), onder toepassing van de PayPal gebruiksvoorwaarden, in te zien op https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full of - als de Klant geen PayPal-rekening heeft - onder toepassing van de voorwaarden voor betalingen zonder PayPal-rekening, in te zien op https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/privacywax-full. Betaalt de Klant met een in het online bestelproces selecteerbare door PayPal aangeboden betaalmethode, dan verklaart de Verkoper bij dezen de aanbieding van de Klant te aanvaarden op het tijdstip waarop de Klant op de knop klikt die de bestelling afrondt.

2.5 Bij het doen van een aanbieding via het online bestelformulier van de Verkoper wordt de contracttekst na het sluiten van de overeenkomst door de Verkoper opgeslagen en aan de Klant na het verzenden van zijn bestelling in tekstvorm (bijv. e-mail, fax of brief) meegedeeld. Een verdere beschikbaarstelling van de contracttekst door de Verkoper vindt niet plaats.

2.6 Vóór de bindende plaatsing van de bestelling via het online bestelformulier van de Verkoper kan de Klant mogelijke invoerfouten herkennen door de op het scherm getoonde informatie aandachtig te lezen. Een effectief technisch middel voor een betere herkenning van invoerfouten kan hierbij de zoomfunctie van de browser zijn, waarmee de weergave op het scherm wordt vergroot. De Klant kan zijn invoer binnen het elektronische bestelproces corrigeren zolang met de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties, totdat hij op de knop klikt die de bestelling afrondt.

2.7 Voor het sluiten van de overeenkomst zijn de Duitse en de Engelse taal beschikbaar.

2.8 De orderafwikkeling en contactopname vinden gewoonlijk plaats per e-mail en geautomatiseerde orderafwikkeling. De Klant moet ervoor zorgen dat het door hem voor de orderafwikkeling opgegeven e-mailadres correct is, zodat de door de Verkoper verzonden e-mails op dit adres kunnen worden ontvangen. In het bijzonder moet de Klant bij het gebruik van SPAM-filters ervoor zorgen dat alle door de Verkoper of door hem met de orderafwikkeling belaste derden verzonden e-mails kunnen worden afgeleverd.

3) Herroepingsrecht

3.1 Consumenten hebben in principe een herroepingsrecht.

3.2 Nadere informatie over het herroepingsrecht volgt uit de herroepingsinstructie van de Verkoper.

4) Prijzen en betalingsvoorwaarden

4.1 Tenzij uit de productbeschrijving van de Verkoper anders blijkt, zijn de vermelde prijzen totaalprijzen die de wettelijke omzetbelasting (btw) bevatten. Eventueel extra verschuldigde leverings- en verzendkosten worden in de respectievelijke productbeschrijving apart vermeld.

4.2 De betaalmogelijkheid(en) wordt/worden aan de Klant meegedeeld in de online winkel van de Verkoper.

4.3 Bij keuze van de betaalmethode "SOFORT" vindt de betalingsafwikkeling plaats via de betaaldienstverlener SOFORT GmbH, Theresienhöhe 12, 80339 München (hierna "SOFORT"). Om het factuurbedrag via "SOFORT" te kunnen betalen, moet de Klant beschikken over een voor deelname aan "SOFORT" vrijgeschakelde online bankrekening, zich bij de betaling dienovereenkomstig legitimeren en de betalingsopdracht aan "SOFORT" bevestigen. De betalingstransactie wordt onmiddellijk daarna door "SOFORT" uitgevoerd en de bankrekening van de Klant wordt belast. Nadere informatie over de betaalmethode "SOFORT" kan de Klant op internet opvragen via https://www.klarna.com/sofort/.

4.4 Bij keuze van een via de betaaldienst "Shopify Payments" aangeboden betaalmethode vindt de betalingsafwikkeling plaats via de betaaldienstverlener Stripe Payments Europe Ltd., 1 Grand Canal Street Lower, Grand Canal Dock, Dublin, Ierland (hierna "Stripe"). De afzonderlijke via Shopify Payments aangeboden betaalmethoden worden aan de Klant meegedeeld in de online winkel van de Verkoper. Voor de afwikkeling van betalingen kan Stripe gebruikmaken van andere betaaldiensten, waarvoor eventueel speciale betalingsvoorwaarden gelden, waarop de Klant eventueel apart wordt gewezen. Verdere informatie over "Shopify Payments" is op internet in te zien op https://www.shopify.com/legal/terms-payments-de.

4.5 Bij keuze van de betaalmethode creditcard via Stripe is het factuurbedrag bij het sluiten van de overeenkomst onmiddellijk verschuldigd. De betalingsafwikkeling vindt plaats via de betaaldienstverlener Stripe Payments Europe Ltd., 1 Grand Canal Street Lower, Grand Canal Dock, Dublin, Ierland (hierna: "Stripe"). Stripe behoudt zich het recht voor een kredietcontrole uit te voeren en deze betaalmethode bij negatieve kredietcontrole af te wijzen.

5) Levering- en verzendvoorwaarden

5.1 De levering van goederen geschiedt via de verzendweg naar het door de Klant opgegeven leveringsadres, tenzij anders is overeengekomen. Bij de afwikkeling van de transactie is het in de orderafwikkeling van de Verkoper opgegeven leveringsadres beslissend.

5.2 Mislukt de aflevering van de goederen om redenen die de Klant te wijten zijn, dan draagt de Klant de hierdoor voor de Verkoper ontstane redelijke kosten. Dit geldt met betrekking tot de kosten voor de toezending niet, als de Klant zijn herroepingsrecht effectief uitoefent. Voor de kosten van de terugzending geldt bij effectieve uitoefening van het herroepingsrecht door de Klant de in de herroepingsinstructie van de Verkoper hierover getroffen regeling.

5.3 Zelfafhalen is om logistieke redenen niet mogelijk.

6) Annuleringskosten

6.1 Deze annuleringsclausule geldt alleen bij aankoop van banken. Binnen de eerste zeven dagen na het tot stand komen van een overeenkomst voor de levering van een bank kan de Klant zijn bestelling kosteloos annuleren. Vanaf de 8e dag is een annulering nog steeds mogelijk, waarbij een forfaitaire annuleringskost van 250 EUR, die dient ter dekking van de reeds ontstane kosten en uitgaven, verschuldigd is.

6.2 Om een annulering uit te voeren, moet de Klant ons per e-mail of post op de hoogte stellen van zijn wens tot annulering onder vermelding van het ordernummer en contactgegevens, waarbij de ontvangst van de annulering bij ons beslissend is.

6.3 In geval van een annulering binnen de zeven dagen vindt terugbetaling van de volledige aankoopprijs zonder aftrek plaats. Bij een annulering vanaf de 8e dag wordt de aankoopprijs verminderd met de forfaitaire annuleringskost van 250 EUR terugbetaald. De terugbetaling geschiedt binnen 14 dagen na bevestiging van de annulering door ons.

7) Eigendomsvoorbehoud

Als de Verkoper vooruitbetaalt, behoudt hij zich het eigendom voor van de geleverde goederen tot volledige betaling van de verschuldigde koopprijs.

8) Gebrekenaansprakelijkheid (Garantie)

8.1 Als de gekochte zaak gebreken vertoont, zijn de bepalingen van de wettelijke gebrekenaansprakelijkheid van toepassing.

8.2 De Klant wordt verzocht afgeleverde goederen met duidelijke transportschade bij de bezorger te reclameren en de Verkoper hiervan op de hoogte te stellen. Komt de Klant hieraan niet na, dan heeft dit geen gevolgen voor zijn wettelijke of contractuele gebrekenaanspraken.

9) Verpakkingen

Verpakkingen die vallen binnen de levering van onze producten kunnen om logistieke redenen niet door ons worden teruggenomen. De Klant is verantwoordelijk voor de correcte verwijdering van alle verpakkingsmaterialen.

10) Toepasselijk recht

Voor alle rechtsbetrekkingen van de partijen is het recht van de Bondsrepubliek Duitsland van toepassing met uitsluiting van de wetten inzake de internationale koop van roerende goederen. Voor consumenten geldt deze rechtskeuze alleen voor zover niet de verleende bescherming wordt onttrokken door dwingende bepalingen van het recht van de staat waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft.

11) Alternatieve geschillenbeslechting

11.1 De EU-Commissie stelt op internet onder de volgende link een platform voor online geschillenbeslechting beschikbaar: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Dit platform fungeert als aanspreekpunt voor de buitengerechtelijke beslechting van geschillen uit online aankoop- of dienstverleningscontracten waarbij een consument betrokken is.

11.2 De Verkoper is noch verplicht noch bereid deel te nemen aan een geschillenbeslechtingsprocedure voor een consumentengeschillencommissie.